El Consell Valencià de Cultura ha entrat a Sant Joan del Mercat, on des de fa temps un equip de restauradors dirigits per Pilar Roig (la responsable de tornar l’esplendor a l’església de Sant Nicolau, entre moltes altres obres) du a terme el redescobriment i la restauració de les pintures de la volta, d’Antonio Palomino.
Pilar Roig ha rebut els membres de la Comissió de Llegat Històric i Artístic encapçalats per la presidenta del CVC, Dolors Pedrós i pel president de la comissió, Vicente González Móstoles. Amb ells estaven la secretària de la comissió, Marta Alonso, i els vocals Inmaculada Vidal, Núria Vizcarro i Jesús Huguet.
Després de les primeres explicacions, els ha portat cap a la volta a observar els treballs de ben a prop, juntament amb José Luis Regidor, professor de la UPV. Una pujada per les bastides no apta per a persones amb vertigen.
Sant Joan del Mercat, una de les esglésies més antigues de València, és un dels punts d’un triangle cabdal del patrimoni urbà de la ciutat, el conformat per la Llotja de la Seda, el Mercat Central i l’església mateixa. I ha tingut una història desgraciada. Es va construir a partir de 1240 sobre una mesquita, però va patir tres incendis. El primer va fer que l’església es refera en estil gòtic en el segle XIV. El segon, en 1592, fou la causa de la reconstrucció posterior que va durar fins al començament del segle XVIII i que es va fer en estil barroc. I el tercer va ser en els primers moments de la guerra de 1936, quan es van perdre el retaule major, estàtues, i les pintures de Palomino quedaren amagades, molts pensaven que definitivament perdudes, entre la carbonissa del fum. Ací es on actua l’equip de Pilar Roig des de juny de 2021, sobre els 1200 metres quadrats que Antonio Palomino va pintar entre 1697 i 1701 en tota la volta, des del presbiteri fins als peus de l’església, amb el tema de l’Apocalipsi.
L’equip de restauradors no actua només contra la carbonissa, sinó també contra una desafortunadíssima intervenció perpetrada en els anys 60, en la qual es van arrancar dos terços de les pintures i es van dur a Barcelona per a recol·locar-les en panells de fusta. Pilar Roig ha explicat al CVC que els treballs es fan a partir de fotos de 1920 de Juan Alcón que tenia son pare, amb incorporació de noves tecnologies i a partir d’un equip divers d’enginyers, historiadors de l’art, químics, topògrafs i restauradors, i un treball paral·lel en un laboratori de la UPV, on es restauren les pintures sobre suport de fibra de carboni. Transferència digital de les fotos, neteja amb bacteris, ultrasons…, noves tècniques per a recuperar els frescos de Palomino.
Pilar Roig ha destacat que es tracta d’una obra rigorosa i científica en què participen 40 persones, basada en un projecte pensat durant 30 anys, duta a terme amb tècniques reversibles i no contaminants. I ha recordat que no només s’estan restaurant els frescos de Palomino, sinó també les escultures i els estucs.
Amb el suport de la Fundación Hortensia Herrero, els treballs finalitzaran en 2025, quan ja es podrà contemplar l’església de Sant Joan del Mercat amb tota la barroca esplendor.