En l’ordre del dia del primer Ple del CVC després de l’estiu han destacat dos informes. Un, Al voltant del turisme massiu i la gentrificació del centre històric, i l’altre Sobre el sector industrial musical valencià. Tots dos s’han elaborat després d’escoltar les opinions de diversos experts en les qüestions abordades.
Respecte del primer, el Consell Valencià de Cultura torna a tractar una qüestió que el preocupa des de fa anys i que s’ha plasmat en diversos documents. El que s’ha aprovat hui actualitza dades i actuacions dutes a terme per les administracions responsables, que han d’afrontar una massificació turística que creix cada temporada i que, a més d’ocupació i oportunitats, crea els problemes que tots sabem: pujada de preus de lloguer, degradació de les condicions de vida en les zones de les ciutats que viuen l’impacte del turisme, la “turismofòbia”, una certa tensió social i problemes de protecció del patrimoni.
En el cas de València, l’informe observa amb precisió els processos de gentrificació, amb l’encariment de l’habitatge, el canvi de l’estructura comercial i simbòlica amb la “turistificació”, la concentració de l’allotjament en poques mans, l’homogeneïtzació de l’oferta gastronòmica i cultural, la pèrdua consegüent de “personalitat”, etc.
En l’apartat de Recomanacions, entre altres, el CVC es decanta per reorientar la política de branding cap al turisme familiar i cultural, de ciutat còmoda i visitable, en contraposició a la ciutat de l’oci nocturn, que genera un turisme més invasiu i incívic que posa en perill el patrimoni. També advoca per la participació ciutadana en la presa de decisions, no sols la dels agents econòmics, per a no fer més gran la bretxa econòmica entre els beneficiaris i els perjudicats per l’activitat turística.
Quant a l’informe aprovat sobre el sector industrial musical, també centre de preocupació del CVC en els últims anys, la institució fa un seguiment dels projectes actuals de la Valencian Music Office, una oficina tècnica creada l’any 22 per la Federació Valenciana de la Indústria Musical, FEVIM. Per exemple, l’Anuari de la Música Valenciana, el Directori d’artistes, compositors i empreses, les accions d’internalització i alguns projectes específics com ara la Fira Trovam, Circuit Viu, les Jornades TIIM i Música en Xarxa.
A més, el document se centra en els impactes econòmics i en l’ocupació generada, que creixen any rere any. També en el fenomen dels macrofestivals. Però igualment en les reivindicacions del sector, sobretot la millora de la competitivitat, la participació en els plans estratègics, el desenvolupament de programes publico-privats i la qualitat laboral. En les Conclusions, entre altres, el CVC dóna un grat suport a l’anunci del president de la Generalitat de crear una Direcció General de la Indústria Musical Valenciana amb pressupost propi.